Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах ::

logo

UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

 x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 3
Пошук

Перевірка розміру




Куліш Пантелеймон

Прочитаний : 259


Творчість | Біографія | Критика

СТОРЧКАК І СТОРЧАЧИХА (Поема, 1625)

           П  І  С  Н  Я      П  Е  Р  В  А

         І
Колись  давно,  як  Хміль  кругом  нас  не  обвився
І  в  пеклі  було  простірно:  бо  козак
В  розбійницьку  тоді  потугу  ще  не  вбився
І  грошей  не  носив  кривавих  у  кабак  -
Жив  уз  Дніпро  Тарас,  на  прізвище  Сторчак;
Доматарем  він  жив,  мовляли,  гречкосієм.
Хоч  шляхтичем  родивсь,  та  був  собі  простак.
Розумний  чи  дурний,  сказати  вам  не  вмієм,
А  тільки  що  його  дражнили  грамотієм.

         ІІ
Письменними  ж  тоді  були  не  всі  й  попи,
А  часом  грамоти  не  шупив  і  владика.
Лічити  вміли  більш  полукіпки  й  снопи
Та  прислухалися,  де  в  бубон  б'є  музика.
Як  попадеться  ж  хто  було  в  татарські  лика,
Тоді  всяк  нагонця  летіли  умудрявсь
(Хіба  вже  був  старий,  невдаха  чи  каліка),
За  хижим  чамбулом  з  товаришами  гнавсь
І  в'язником  ще  більш,  ніж  здобиччю,  пишавсь.

         ІІІ
Сей  грамотій  не  вмів  читати  ні  писати,
А  тільки:  як  було  до  церкви  забреде,
То  дяк  не  важився  абияк  белькотати,
Мовляв  собі:  "Воно  й  таке  дурним  збреде".
Ні,  наш  Сторчак  його  якраз  там  попаде,
Де  зайде  на  ввесь  мир  широке  частуваннє
І  всю  йому  дурницю  прогуде,
Що  він,  так  жуючи  й  глитаючи  писання,
Робив  з  премудрого  глаголу  белькотання.

         ІV
Дяк  не  любив  його,  та  не  любив  і  піп.
"Коли  б  не  піп,  -  рече,  -  дак  не  вбирайсь  і  в  ризи,
Знай  плуг  та  борону,  чи  серп  да  косу  й  ціп;
Не  сунь  у  беседу  кощунної  мармизи,
Мов  ті  січовики,  статарені  харцизи,
Що  словом  докірним  нікого  не  мине.
Сидять  у  б́еседі  діди  поважні,  лисі,
А  він  гуде  своє  кощунство  навісне,
Що  ніби  в  церкві  й  дяк  читать  горазд  не  втне!"

         V
Ще  хлопцем  Сторчака  завезено  до  Січі.
До  брата  брат  колись  у  гості  завітав
І,  подивившися  небожу  пильно  в  вічі,
За  кухлем  річ  таку  поважно  промовляв:
"Не  личить,  щоб  небіж  між  дома  пробував.
Доматарів  у  нас  доволі,  гречкосіїв,
А  вік  тепер  такий,  мій  братику,  настав,
Що  вже  не  город  Львів,  не  Вільна  і  не  Київ,
А  тілько  Січ  з  його  добро  зробить  зуміє.

         VІ
Згадай,  яким  я  втік  задрипою  од  вас,
Від  рала  та  серпа  за  Дніпрові  пороги,
Як  в  Аксака  Юрка,  підстарости,  прокравсь,
А  в  жида  задовживсь,  нетяжище  убогий.
Тепер  мене  веди  хоч  у  царські  чертоги:
Блавати  на  мені,  кармазин  та  сап'ян!
Храни  нам,  боже,  Січ  на  многі  літа  й  многі
Та  помагай  лупить  безбожих  бусурман,
Да  брязкотітиме  наш  черес  і  гаман!"

         VІІ
Та  й  висипав  на  стіл  червінці  з  талярами...
"Іди,  Тарасику,  йди!  А  ми  тут  будем  ждать,
Що  й  ти  по-дядьківськи  засяєш  з  козаками,  -
Казали  вдвох  старі.  -  Господня  благодать
Нехай  тебе  хранить,  як  будеш  воювать
І  морем  на  чайках  здобичний  путь  верстать!"
Пішов,  нема  його,  про  його  не  чувать.
Умер  старий  ждучи;  умерла  й  бідна  мати.
Кропива,  бодяки  та  хміль  круг  пустки-хати.

         VІІІ
Аж  ось  вертається  і  низовців  клене.
"Коли  б  вас  так  господь  непроглядним  туманом
Окрив,  як  ви,  туми,  туманили  мене
Тим  золотом-сріблом  та  виставним  жупаном!..
Голодна  й  гола  Січ  із  кошовим  гетьманом!
По  селах  нетямних  молодіж  навісну,
Що  рибу  по  весні  рибалка  кукольваном,
Отруює-мутить,  пускаючи  ману
І  підсипаючи  в  горілку  дурману".

       ІХ
Се  чувши,  низовці,  що  в  кабаці  гуляли
З  жінками  зайвими  та  з  удовцем-дяком:
"Розстриго  січовий!  -  на  нього  загукали,  -
Правдиво  ми  тебе  прозвали  Сторчаком.
Гляди  ж,  не  ляпоти  безкостим  язиком
І  матір  нашу  Січ  не  важся  зневажати:
Бо  ми  за  ляпотню  дуривсвітню  твою  й  колком
Не  зарікаємось  тебе  оперезати,
Що  будеш  і  крізь  сон  ой-ойкати,  стогнати!"

         Х
"Я  й  є  Сторочак,  -  рече  гулякам  утікач.  -
Сим  тільки  прізвищем  ви  й  не  скривили  правди.
Я  -  кістка  в  горлі  вам,  не  бублик,  не  калач,
Що  в  перепічайок  ви  любите  хапати.
А  хто  б  мене  колом  хотів  оперезати,
Нехай  зо  мною  перш  вискакує  на  герць,
Щоб  знала  і  сама  козацька  ваша  мати:
Хто  з  вас  хвалько,  а  хто  будько  і  молодець!
Хто  кийовкик-гультяй,  хто  шабельник-боєць!"

         ХІ
Не  зважились  на  герць  кабашники-гуляки.
"Лежать  у  закладі,  -  мовляли,  -  всі  шаблі.
Ось  в  кості  граємо  на  кожанки  й  кульбаки,
А  як  окупимось,  тоді  ми  всі  твої;
З  котрим  хоч  -  рубайсь;  не  бійсь,  ми  не  драгли".  -
"Ви  не  драгли  в  шинку,  -  Сторчак  їм  дорікає,  -
Вас,  пухлих  опияк,  лякають  і  киї;
Хто  ж  добру  при  боку  шаблюку-сваху  має,
Той  вас  десятками,  бо  й  сотнями  ганяє!"

         ХІІ
"Бач,  панське  кодло!  Бач?  Воно  й  через  сто  літ
Воняє  шляхтою!  Дарма,  що  на  Вкраїні
Всі  попросту  живуть,  -  озвались  костирі.  -
Чортма  вже  й  пам'ятки  шпаргальної  у  скрині,
А  пиндиться,  мов  той  індюк  у  господині...
Шаблюка  при  боку!  Хіба  ж  її  киями
Не  бив  цар  Наливай  по  Русі  й  по  Волині?
Чекай  лиш!  Ось  ми  знов  налинемо  орлами.
Не  впинять  нас  пани  блискучими  шаблями!"

         ХІІІ
Рикав  так  Наливай  аж  двадцять  дев'ять  літ
Із  мідяка-вола,  що  змислило  козацтво
На  пагубу  панам,  щоб  знов  ратайства  цвіт
Побити  й  потоптать,  забувши  християнство.
Після  Солониці  не  важилось  хижацтво
Заможних  лущити,  хіба  що  гайдарі
Вдавались  по  шинках  в  костерство,  в  карти,  й  п'янство.
Поправились  тоді  у  нас  господарі,
А  по  містах  -  шевці,  балики,  кушніри.

         ХІV
Під  сей  то  пам'ятний  на  славній  Україні
Ремесницький,  крамний  та  господарський  час,
По  первій  Січовій  незабутній  руїні,
Що  кров'ю  й  полом'ям  перехрестила  нас,
Вернувсь  на  батьківський  курінь  Сторчак  Тарас.
Дознався  він,  почім  здобичного  ківш  лиха:
Бо,  морем  плавлючи,  в  неволю  був  піймавсь.
Тепер  в  тому  одна  йому  була  й  утіха,
Що  не  чужа,  своя  над  головою  стріха.

         ХV
Убогим  в'язником  вернувся  наш  Строчак,
Рушниця  тілько,  меч  закривлений  турецький
Та  добрий  кінь,  сідло  і  дорогий  чапрак
Казали  всім,  що  він  свій  звичай  молодецький
Явив  по-рицарськи  в  неволі  бусурменській
І  сам  собі  добром  турецьким  заплатив
За  службу  турчину,  що  по  державі  грецькій
Мечеті  із  церков  соборних  поробив,
А  грека  до  замлі  під  себе  нахилив.

         ХVІ
Вернувсь  і  дорогий  наряд  з  коня  розпродав
І  пустку  батьківську  по-людськи  зчепурив.
Плужок,  воли  і  все  ратайство  позаводив,
У  сінцях  сховище  коневі  приробив.
Як  хату  мазали,  дівчину  полюбив,
На  мову  не  швидку,  кукібницю  в  роботі,
Принаду  й  козаків,  і  батьківських  синків.
Сиріткою  зросла  по  наймах  у  роботі,
Та  пишно  розцвіла,  мов  квітка  у  городі.

         ХVІІ
В  повазі  був  у  нас  тоді  хороший  рід:
Не  нівечило-бо  поваги  ще  козацтво.
Якого  роду  був  чий  батько,  мати,  дід,
На  се  дивилося  простацтво,  як  і  панство.
Хороший  чесний  рід  -  слова  ці  християнство
Блюло,  як  дороге  насліддя  по  батьках.
Оце  ж  пустошило  край  руський  азіатство,
І  широко  лягав  по  нім  татарський  шлях,
А  рід  не  забувавсь  і  в  темних  землянках.

         ХVІІІ
Ще  й  досі  чуємо  се  слово  між  народом,
Пережило  воно  паливод-козаків,
Як  руська  правота  не  зникла  з  переходом
Народу  з-під  князів  та  під  Литву  й  Ляхів,
А  потім  під  Орду  чи  під  її  братів,
Що  побраталися  на  згубу  християнства
І  рились  під  своїх  добродіїв,  царів...
Потужники  в  татар,  клеврети  мусульманства,
Хрещені  лицарі  безбожного  поганства.

         ХІХ
Оце  ж  і  сирота,  що  полюбив  Сторчак,
Була  хорошого,  мовляли  люде,  роду.
Чий  батько  панував,  чий  був  собі  простак,
Про  се  тоді  байдуже  в  нас  народу.
Вважали-бо  тяжку,  погибельну  пригоду
За  білохмарий  град,  що  в  полі  побивав
У  н́аливі  жита,  господарям  на  шкоду.
В  кого  на  ниві  хліб  землею  бравсь  й  лягав,
В  кого  -  на  сонечку  веселому  вставав.

         ХХ
Устала  з  пагуби  гординської  й  Орина.
Струсівна  родом  -  з  трьох  витязів  Струсів,
Що  пам'ятала  їх  давняшня  Україна
По  рокотанню  струн  боянів-кобзарів.
Перевернувся  рід  сей  руський  на  ляхів,
Чужою  славою  і  вірою  пишався;
Оринин  же  отець,  як  давні  предки,  чтив
Святі  гробовища,  та  за  ордою  вгнався
І  спати  на  степу  по  вічні  роки  вклався.

         ХХІ
Оце  ж  вони  й  жили,  як  пара  голубів,
"Серцями  чистії,  а  мудрі,  яко  змії".
Не  приставав  Сторчак  до  хижих  козаків;
Жив  тихо,  як  жили  міщане  й  гречкосії,
Церковний  же  обряд  і  співи  пресвятії
Без  грамоти,  умом  тверезим  розумів.
Раз  по  раз  бо  ходив  із  жінкою  у  Київ;
Там  у  мовчальників  та  схимників  говів
І  їх  наукою  свій  розум  просвітив.

         ХХІІ
Не  дав  їм  бог  дітей,  вони  ж  не  сумовали:
Вбачали-бо,  куди  простують  гайдарі,
В  які  вони  синів  отецьких  повтягали
Ватаги  розбишак,  що  славлять  кобзарі.
Походи  на  Москву,  різня  та  пожарі
За  Митрика-царя  козацтво  стурбовали
І  дичу  на  народ,  нам  рідний,  підняли;
Сю  справу  іноки  печерські  добре  знали,
Ксьондзівнські  задуми  прочанам  виявляли.

         ХХІІІ
Зате  ж,  як  Чорний  шлях  ригне,  було,  орду,  -
Турецького  коня  кияне  добре  знали:
Він  первий  ясував  "гнів  божий"  та  біду;
Гуляв  конем  Сторчак  -  і  маяки  палали.
Міщане  ратаям  підмогу  висилали.
Аж  ось!  гуде  в  степу  і  королівський  дзвін.
Жінок,  дітвору,  скот  боржій  тоді  ховали
Поза  окрину,  щоб  не  захопив  загін.
Дивись  -  турецький  кінь  уже  дме  навздогін!

         ХХІV
Горнулись  до  його  і  шляхта,  і  простота,
Ходили  з  ним  у  степ  на  чату  й  козаки,
У  сажу  вмазана  броварницька  голота,
На  хапаних  в  людей  шкапах  комінники,
Як  в  лика  попадуть,  бувало,  їх  жінки;
А  ті,  що  москаля  з  ляхвою  руйновали
Та  йшли  комінником  в  приповідні  полки,  -
На  здобич  без  ліку  Тараса  підмовляли
І  сотником  його  обрати  обіцяли.

           ХХV
"Сотникувати  в  вас  -  велика  дуже  честь!  -
Рече  Сторчак.  -  Бо  ви  справдешні  християне.
І  правота  в  тому,  і  добрий  розум  єсть,
Що  боєм  ідете  на  царство  православне:
Туди  ж  бо  з  вами  йде  й  Орда-магометане.
Воно  й  гаразд:  ксьондзи  сералі  заведуть
Незгірш  од  мусульман,  і  скрізь  тоді  постане
Єдине  стадо  жен,  котрих  вони  пасуть
І  чоловікам  їх  підмоги  додають".

         ХХVІ
"Нехай  доматор  сей  за  війського  в  нас  править,  -
Казали  козаки,  -  не  вп'ється  й  не  заспить,
У  нашого  попа  і  не  говіє  навіть,
Що  той  аж  надто  вже  у  кабаці  частить.
А  шляху  стереже  -  мов  огнище  горить.
Зовсім  би  чоловік,  та  подружив  з  ченцями
І  в  їх  курзу-верзу  навчився  говорить.
А  то  ще  знюхався  в  неволі  з  москалями:
Козацькі  чоботи  рівняє  з  постолами.

         ХХVІІ
Нехай  ченці  собі  дружать  із  москалем,
Нам  треба  й  у  Москви  насущний  заробляти.
Чернець  іпаками  живе,  козак  -  мечем:
Про  се  ж  бо  козака  й  виховує  Січ-мати.
Поки  горить  огонь,  ми  будем  воювать;
Поки  тече  вода  -  про  здобич  міркувать.
Хто  любе  строїтись,  ми  любим  руйновати.
Козацьких  ворогів  з  лиця  землі  змітати,
А  слави  сушею  і  морем  здобувать".

           ХХVІІІ
"Москва  не  ворог  вам,  -  Сторчак,  бувало,  каже,  -
Се  певне  втечище  від  Литвина  й  Ляхви.
Колись  і  нам,  і  вам  лиха  година  вкаже
З  жінками  й  дітками  дорогу  до  Москви.
Туди  вже  й  з-за  Сули  втікали  гуртом  ви,
Та  на  Солониці  спіткнулися,  упали;
Тепер  буяєте  звіррєм  без  голови..."
Кажи  їм  що  -  хотя!  Про  се  позабували,
Як  з  Митриком  пани  на  здобич  тих  позвали.

           ХХІХ
Пішли  -  і  простягли  руїни  пожари
Вподовж  і  в  ширину  двоюродного  царства,
І  гумна,  і  двори,  й  церкви,  й  монастирі
Пускали  на  пожар  герої  християнства.
Задля  костирства,  карт,  блудництва,  опияцтва
Обшарювали  скрізь  запасливий  куток;
Незгірш  ясирників,  мовляв,  того  поганства,
В'язали  до  сідла  дітей,  жінок,  дівок,
Плачуще  й  трепетне  м'ясиво  про  Восток.

           ХХХ
"О  господи!  -  рекли  Сторчак  та  Сторчариха,
Як  з  полоном  на  Низ  вертались  козаки
І  забуяла  скрізь  розгнуздана  потіха,
Перевертаючи  в  Гоморру  кабаки,  -
Невже  за  сі  страшні,  диявольскі  гріхи
Ти  не  зошлеш  на  них  меча,  огня  чи  мору,
Щоб  схаменулися  комишники  лихі?"
А  ті  через  людей:  "Нехай  не  думуться  вгору!
Скажіть  обом:  нехай  пильнують  краще  двору!"

           ХХХІ
Сторчак  свого  житла  й  без  того  пильнував:
Бо  козакам  було  байд́е  про  жінку  й  діти,
Знав,  що  як  візьмуть  зло  та  схочуть  відомстити,
То  й  світ  в  огні  й  крові  готові  потопити.
Та  з  діда  й  прадіда  він  був  небоязкий.
Ні,  рід  його  привик  серед  лихих  сидіти
П'яниць  та  злодіяк,  що  йшли  у  козаки
І  скрива  на  селян  дивились  як  вовки.

           ХХХІІ
Здавен  постав  у  нас  переказ  між  ратайства,
Що  кодло  се  з  зерна  невірного  взялось,  -
З  якогось  н́аплоду  між  руссю  азіатства,
Що  в  нашу  чисту  кров  отрутою  вплелось
Та  й  розплодилося  в  народі  й  розрослось,
Як  іноді  кукіль  засяде  у  пшениці;
І  довго  мучились  дівчата  й  молодиці,
Поки  Русь  довела  пшеницю  до  сториці.

         ХХХІІІ
Мов  у  глухім  гаю,  між  дикого  звірря,
Сторчак  наш  пробував  на  рідній  Україні.
Його  предківщина,  корчована  земля,
Лежала  облогом  у  Фастовській  пустині;
Туливсь  із  жінкою  в  приземистій  хатині
І  тілько  за  двором  один  ланок  орав.
Не  мавши  грошенят  про  чорний  день  у  скрині,
За  хліб  голоту  він  до  послуги  наймав
І  з  нею  валом  двір  і  тином  окрепляв.

           ХХХІV
"По  вуші  закопавсь,  -  мовляли  опиряки,  -
Та  не  сховається  злоріка  сей  від  нас.
І  значним  козакам,  і  черні  давсь  у  знаки:
Убавимо  його  пихи  під  слушний  час!"
Прочувши  се,  сміявсь  байдужно  наш  Тарас.
Удвох  з  Ориною  орав  і  жав  у  полі;
З  мушкетом  на  плечі  коня  зорями  пас
І  не  лякавсь  ніяк  ніж́е  п'яної  своєволі:
"Бо  жизнь,  -  мовляв,  -  не  в  їх  дурній,  а  в  божій  волі".

         ХХХV
Впиняло  й  те  нетяг,  що  вольні  ратаї
І  люде  замкові  за  Сторчака  стояли,
Та  й  підстаростії,  і  дідичі-пани,
І  сам  Острозький  князь  його  до  себе  звали
В  дворяне,  в  сотники  і  в  інші  принципали:
Бо  добра  про  його  далеко  слава  йшла.
Та  київські  ченці  тихцем  його  навчали,
Щоб  служби  дворської  цурався  яко  зла:
"Вона-бо  людський  дух  по  Росії  розвела.

         ХХХVІ
Там  женяться  й  пани  і  слуги  з  ляхівками,
А  ті  впосліджують  смиренну  нашу  Русь
Своєю  шляхтою  службовою,  ксьондзами:
І  не  один  так  дом  в  ляхву  перевернувсь.
Сам  князь  Василь  про  се  в  науці  ще  забувсь
Да  й  став  на  рушничку  з  Тарновського  дочкою;
Від  неї  первенця-латинника  здобувсь,
А  з  ним  привіз  свій  рід  широкою  тропою
Туди,  де  властвує  папіж  із  сатаною".

           ХХХVІІ
Навчивши  так,  дали  ченці  йому  письмо,
В  котрім  стояло  все,  чим  панство  провинило.
"Ми  церквою,  -  рекли,  -  єдиною  єсьмо,
Воно  ж  Унією  на  ся  нас  розділило
І  колоту  по  всіх  владицтвах  наробило".
Не  раз  із  тим  письмом  ходив  він  до  дяка:
"Ти,  -  каже,  -  дяче,  в  нас  у  темряві  світило:
Читай  і  зароби  від  мене  шостака,
Та  не  минай,  гляди,  ні  слова,  ні  значка.

         ХХХVІІІ
Не  белькочи  мені  так,  як  ти  звик  у  церкві,
Хапавшись  до  м'яких  книшів  та  пирогів.
Не  харамаркай  так,  як  ту  Псалтир  над  мертвим:
Читай  виразно,  щоб  тебе  я  зрозумів
І  за  письменництво  твоє  не  соромив,
Бо  київські  ченці,  як  буду  в  них  говіти,
Усяку  помилку,  яку  б  ти  не  зробив,
Покажуть,  дак  тоді  сміятимуться  й  діти,
Що  ти  перевертав  живите  на  мыслите.

         ХХХІХ
Ти,  дяче,  може,  чув,  що  єсть  гора  Афон  -
У  гору  ту  святу  вселилась  наша  віра
І  переховує  наш  предківський  закон
Від  папи,  від  ляха  й  від  турка-безувіра,  -
Аж  поки  встане  знов  давняшня  наша  сила.
Оце  ж  з  Афону  хтось  письмо  до  нас  подав,
Щоб  не  творив  ніхто  з  панів  собі  кумира,
Щоб  на  князя  й  сини  людськії  не  вповав,
У  вірі  предківській  щоб  твердо  всяк  стояв.

           ХL
Читай!  Ось  і  шостак".
                     Читав,  а  той  по  слову,
Мов  курка  зернята  на  кунищі,  збирав.
Спотичливу,  хибку,  непевну  річ  дякову
В  ееканьї  його  ловив  і  переймав.
На  шостака,  мов  кіт  на  сало,  позирав
Еекаючи  дяк  і,  скоро  здихав  з  хати
Тараса,  у  кабак  негайно  почвалав,
Почав  з  кабашними  п'яницями  гуляти,
Вчорашній  хміль  тяжкий  похміллям  поповняти.

           ХLI
...................................................................

Нові твори