Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: Валя Савелюк: ЗАКОН РІТА - ВІРШ

logo
Валя Савелюк: ЗАКОН РІТА - ВІРШ
UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

  x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 1
Пошук

Перевірка розміру



honeypot

ЗАКОН РІТА

                "...я не славословлю тебе, моя стара хато.. 
                 Ніхто не дорікне мені, що я вихваляв тебе 
                 чи ось плачу за тобою тяжко.. 
                 Я прощаюся з тобою..."

                                           (Олександр Довженко)



у спорожнілій хаті –
розіпнута на циферблаті
лиха година:
полишаючи дім – годинника
не зняла зо стіни людина:
як у футля́рі пам`яті,
зоставила миті –
спільно 
у світлі-теплі прожиті

…як дзеркала розбиті…

часови́й струмок 
обмацав тавро́-замок,
од порога одхлинув –
пересох і вмовк:
більше час 
не тече і не плине
у закритому просторі
між берегами-стінами…

чи довго живе равлик,
видертий із наспи́нної
переносно́ї своєї хатини?..

чи довго живе хатина
на́різно  
від своєї людини –
наче тіло, позбавлене серця
і душі-лиця?

хто розлучить людину з домівкою –
подвійний убивця…

…як і самотні люди – самотні хати́
спогадами 
научаються жити…

задраповані вікна – очі незрячі
усередину дивляться-бачать…

замкнений простір хати –
тільки людина може 
знову зо Всесвітом поєднати…
а до того – спогади
нелінійно плавають – хто куди 
по онімілих кімнатах... 
у обмеженій ча́совій сфері,
наче тіні – у обмілілому озері…

у товщі застояної води –
одухотво́рені спогади
плавають скрізь-усюди,
непослідовно –  хто куди…
і зникають – як люди…

…то підлога соснова, 
олійно-фарбована, 
на собі малює вологі сліди – 
спритно колись 
ходили по ній люди,
від літніх дощів і спек
до хати ховалися,
ступнями підлоги ніжно торкалися…
…зажуриться і пропадають сліди –
її
олійно-фарбовані спогади…

…то дверцята плити
самі собою одчиняться…
у крісе́лку, навпроти дверцят –
рудий і чорний – коти
за́тишно, проз дрімо́ту, мурчат(ь),
пі́снепі́ють-моляться
до рожевого зі́ву плити – святая-святих 
домашньої 
ха́тньої теплоти…
…у послідовному плині подій,
коти
один-одного не могли б зустріти…

на підвіконні –
давно посохлі-зморожені – 
квітують розкішно вазони…
порозпуска́ли китяги-грона – 
плющ вирує над гро́том-вікном,
аспарагус – спадає весільним ве́люном…
…увижаються хаті квіткоспа́ди вазо́нні
на кожному усміхненому підвіконні…

на павутинках –
зірки-
лелітки-блискітки 
промерзлі вигойдують сволоки…

ідеї-думки –
пурхають, 
як одноденки-метелики …
їх у темні кутки 
зманюють
критики-павуки…

…розсипляться часом  
кришталевого сміху дзвоники…

…а знадвору зима нуртує,
павутиння біле снує,
протяжно наспівує –
солодко заколисує…
заковує…
тишком-нишком руйну-є…

проте
неодмінно панує 
у Всесвіті правило золоте:
що крадене – рано чи пізно
сторицею буде поверну-те…

18.01.2016

ID:  636778
Рубрика: Поезія, Сюжетні, драматургічні вірші
дата надходження: 18.01.2016 16:45:09
© дата внесення змiн: 24.01.2016 10:33:09
автор: Валя Савелюк

Мені подобається 2 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



back Попередній твір     Наступний твір forward
author   Перейти на сторінку автора
edit   Редагувати trash   Видалити    print Роздрукувати


 

В Обране додали: Наталя Данилюк, Lana P.
Прочитаний усіма відвідувачами (901)
В тому числі авторами сайту (22) показати авторів
Середня оцінка поета: 5.00 Середня оцінка читача: 5.00
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі..




КОМЕНТАРІ

Анно Доміні, 04.02.2022 - 12:55
Сьогодні у лекції проф. Зубов згадував за закон рита - то я оце пригадала, із чого все почалося... Ще раз Вам уклінно дякую, пані Валічко, за знайомство із чудовою людиною! 16 23 hi
 
Валя Савелюк відповів на коментар Анно Доміні, 04.02.2022 - 14:18
так, професор Зубов - наш друг, у мене всі його лекції з релігієзнавства скачані і збережені, я їх слухаю і переслуховую, навіть заради самого теплого людського голосу професора у цій холодній безлюдній пустелі агресивних нинішніх часів - а його лекції про Єгипет - геніальні, а про Критську культуру і реліігію - це ж ідеал людського співжиття(загинула, на жаль Критська культура...) - ще у нього прекрасні лекції про розвиток філософської думки в Європі і в світі - Кант особливо smile не зважаючи на деякі традиційні для московського ліберала "допустимі похибки" стосовно Русі і слов"янства, ми його любимо і поважаємо...

дякую Вам, Анно 16, за дружбу і ближність нашу smile
 
Анно Доміні відповів на коментар Валя Савелюк, 05.02.2022 - 14:06
О, бачте, кому що на серце лягає. А я дуже люблю про первісну людину (доісторичні і позаісторичні релігії, шаманізм...) і індоаріїв. А батько мій любить історію професора Зубова, навіть книгу із його автографом отримав smile і все завдяки Вам 16
 
Валя Савелюк відповів на коментар Анно Доміні, 05.02.2022 - 15:34
я також аріїв люблю - особливо перший етап чи період, коли жінки отримували освіту нарівні з чоловіками і були повноцінними членами суспільства... як тільки жінок почали обмежувати в правах і обмежили - так і самі - все мудро влаштоване суспільство разом з релігією почали занепадати, і занепали врешті - і так скрізь, де жінок перетворюють на товар - починається занепад...(іслам щоправда, також починався з однакових прав для чоловіків і жінок, а зараз - жінки там просто худоба і товар... свого часу занепадуть також, думаю...) - а щодо професора Зубова, як знахідки в океані інету, то я поділилася Вашими позитивними завдячними відгуками з сином моїм - це він професора знайшов, тоді мене з ним познайомив, а я вже Вас, а Ви - тата вашого - отакими хвилями інформація і розповсюдилася smile слава Богу, всі ми любимо професора Зубова і світла в світі стало трішечки більше 16
 
Анно Доміні відповів на коментар Валя Савелюк, 06.02.2022 - 11:32
Зважаючи на те, що іслам на 600 років відстає від християнства - то і занепад його теж повинен відставати, по ідеї. А те, що християнство - і християнська культура зокрема - нині занепадає, так то і не моя особиста думка, ну, впевнена, Ви знаєте...
 
Валя Савелюк відповів на коментар Анно Доміні, 06.02.2022 - 11:55
щодо мене, пані Анно, то християнство вічне smile Ісус Христос - єдиний Спаситель наш 16 і Надія, і Віра, і Любов - Світло і Тепло... я - острів, високоскелястий - ніякі шторми не перекотяться через його скелі і не змиють довіри моєї до Ісуса Христа Сина Божого, як на те воля Його(бо людина не може зарікатися і я вже добре знаю, що це так і є)... а долини з перелісками-луками-озерами і всією красою і затишком - всередині скелястого узбережжя мого - яке захищає душу від зовнішніх занепадів мирських (хоча ніщо не обходить мене стороною - ніщо, спільне з усіма людьми...) - отакий вірш у прозі вийшов smile 16 дякую Вам, Анно, за натхнення give_rose
 
Анно Доміні відповів на коментар Валя Савелюк, 06.02.2022 - 12:18
Я мала на увазі, пані Валю, не Християнство як трансміф, і не Спасителя, звісно - а тільки матеріальний вияв його - Християнства - у цьому світі, і переломлення його в культурі. А християнська культура, словами нашого улюбленця професора Зубова, "без Христа издает зловоние" - оце все ж ми і бачимо: сексуальна революція, споживацтво, забруднення планети........ занепад найбільший там, де найбільше Одкровення. Ото воно і повзе усе із Европи... frown
23 16
 
Валя Савелюк відповів на коментар Анно Доміні, 06.02.2022 - 12:38
погоджуюсь, пані Анно, просто я увесь цей "вавілон" окремо якось відсторонюю smile то їхнє... то лукавство - і Господь все бачить... Сведенборг, якого ненавидять до сих пір формальні попи, описав, як у світі духів - це "приміщення", чи поміщення, куди приходять усі духи людей, що вже відбули звідси, з земної школи - одні людські духи затримуються ненадовго, бо вони ходять, шукають ніби чогось і досить швидко знаходять - тільки той, хто може увійти туди, куди йому ТРЕБА, входить - а збоку здається, що вони (кожен окремо і свого часу) ніби зупиняються в пошуку своєму, радісно дивляться перед себе і ступають у якісь невидимі ворота, чи двері - і зникають - це ті, що йдуть у вишні світи... інші духи до-о-овго перебувають в світі духів, бо чи то не шукають своїх дверей, чи чого чекають, але все одно свого часу і вони переходять "додому" - чи то вгору, чи то спускаються ніби, знайшовши нарешті СВОЮ стежку, вниз, у якусь кам"янисту долину з печерами, де мало світла, може й зовсім темрява - але їм таке до вподоби, по серцю і вони знаходять свій дім... а є треті, які лише тільки появляються в світі духів і одразу ж, не озираючись, біжать до краю, де зяє прірва бездонна, вогнем негаснучим наповнена, і з усього розбігу головою до низу стрибають туди - про таких і кажуть, що загримів у "царство небесне", тільки п"ятками блиснув - мають на увазі, що загримів до пекла (ще кажуть - піде в царство небесне - тільки очерети затріщать)))) - то серед оцих, які не затримуються в світі духів, бо все з ними наперед і давно ясно - безсумнівні мешканці аду тобто - серед них, свідчить Сведенборг, дуже багато попів і релігійників - і чим вищий сан тут - тим більший відсоток цих розжирілих "пастухів" стад Госодніх - спішать і зникають без оглядки у преісподній... smile smile

а те, що увесь наш світ і церковники у занепаді - то це правда... бо це той час, коли "...і буде дана їм влада до строку..."
 
Анно Доміні відповів на коментар Валя Савелюк, 07.02.2022 - 00:15
Так, правда Ваша, прикро лишень, що багато людей мішають Бога і священнослужителів, і переконати їх, що Бог - то одне, а погані пастирі - зовсім інше, дуууже важко... 23
 
Валя Савелюк відповів на коментар Анно Доміні, 07.02.2022 - 11:47
не всі пастирі лукаві - слава Богу, є серед них ЛЮДИ Божі, мало їх, але ще є...до таких я причисляю митрополита Епіфанія нашого - я не фанатка і навіть не воцерковлена християнка, але те, що він робить і як, що каже, як служить Богові і людям... я йому вірю, бачу в ньому світло... може це моя потреба вірити і бачити світло, але що є, то є... smile 16
 
Анно Доміні, 20.01.2016 - 10:29
Вибачте, пані Валю, якщо ненароком Вас образила, я цього не хотіла. give_rose Мала на увазі не лише конкретно Вас, і точно вже не тільки і не стільки грошову вартість; мала на увазі нас всіх, людей. Хто зможе заперечити, що до матеріального ми таки прив"язані? І, певна річ, мало хто розуміє-відчуває своє житло так, як Ви, в основному, все ж більш приземлено-матеріально, тому і сили душевні й духовні трохи не в тому напрямку спрямовуються.
Ми з Вами тут дещо по-різному мислимо, може, тому, що у мене не було такого досвіду - облаштування власної оселі, і, відповідно, сердечної прив"язаності, яка звідти може витікати.
Зрештою, мені здається, далеко не кожне житло має свою душу. Це, певне, як і з улюбленими іграшками (як про те пише Даниїл Андрєєв) - тільки у тих речей, які ми дуже любимо, із нашої любові і душевної енергії створюється ота душа, чи ефірне тіло. Решта ж - просто речі.
Щодо вазонів - це схоже на те, як колись було із Вашим деревом, яке живило Вас своєю силою - тільки навпаки.

(Посилань щодо індоаріянства я теж не знайшла; те, що Ви даєте з вікіпедії, йде як поняття з індуїзму.)

І вірш Ваш, і особливо спілкування наше наштовхує на певні роздуми, за що вдячна Вам, пані Валю 23 23
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
http://www.advayta.org/1730 - тут про закон Ріта трохи більше...

http://www.ex.ua/5233007 - а тут професор Зубов про Вєди; smile якщо Вам цікаво give_rose

стосовно суперечок, які для чогось постійно нав"язуються неспокійними дУхами, яким потрібні самі суперечки, бо вони впевнені остаточно, що істина цілковито належить їм - ну... це послідовники анріта, тільки вони не знають про те... ну що таке суперечка - це незгода, роз"єднання, взаємопоборювання - протистояння... для чого? щоб потішити і задовольнити кожному власне его... можна ж спілкуватися - не сперечаючись, не нав"язуючи - просто вислухати одне одного(якщо є таке бажання у обох сторін - вислухати) і зрозуміти... чи хоч би спробувати зрозуміти - тут ваємошанування і взаємоінтерес, а суперечка - вона тільки виснажує і протиставляє...


це широка тема, а причина, думаю, у тому, що "совок" живучіший, чим здається... ладно, все одно це розмова теоретична і Вас особисто цей "аналіз" не стосується...

вдячна Вам Анно, що заходите і ВАМ нема за що вибачатися - усе ок smile 16 give_rose
 
Віталій Назарук, 20.01.2016 - 06:47
Інколи в пустелі роками не випадають дощі і здається, що пустеля мертва, проте після дощу квітне... Глибина Вашого твору вражає! 12 16 flo26
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
так-так, у пустелі рослини пустельні - адаптовані до таких зрідка поливань, зберігають себе - життя - у "ковчезі" насінини, чи якогось корінчика, що пронизує товщу піску і десь у глибині торкається вологи - таких можливостей вазони хатні не мають, бо живуть у горщиках - у них обмежені можливості... та й процес адаптації - робота тривала...

дякую Вам, пане Віталію, за візит і відгук smile give_rose
 
Анно Доміні, 19.01.2016 - 16:17
Які ми все ж недосконалі істоти: так прив"язуємося до земного-буденного, свого; так любимо тепло і затишок... Бог не дає нам випробувань понад наші сили, разом з тим - шліфують той камінь, який вважають цінним - все це Ви і без мене знаєте, одначе втіхи з того мало. Болить Вам дуже, пані Валю... 16 16 23

(П.С. Закон Ріта Ви мали на увазі дхарму чи телегонію? Телегонія за контекстом не підходить, як мені здається...)
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
індоаріянство... smile є цікаві лекції - і на цю тему також - професора Зубова...

що ж до "прив"язаності до земного" - Анно, хіба я оплакую тут "власність"?.. чи журюся, що хатина - суща у бутті (а це означає, що вона себе якось відмінно чим ми - але усвідомлює і страждає невинно - я розказа б Вам, як ми зустрілися на коротку мить і як ВОНА мені скаржилася, і як ВОНА пояснила, що ЛЮБИТЬ мене... у хати є душа, як і у всього сущого... і саме про це вірш...)

мої квітки-вазони там - півроку без мене простояли(я не могла їх забрати, коли покидала) - від травня до жовтня - усю літню спеку - я була впевнена, що вже від них тільки сіно в горшках засушене залишилося - і поясніть мені яким чудом - майже всі залишилися живі... чи не тому, що я там коло них невидимо-нетілесно весь час була, жаліла їх, співчувала їм, мучилася, що покинуті і мусять гинути - я своєю турботою їм "дистанційно" життєсили вливала - чи як інакше можна це пояснити? можете інакше пояснити?... я з тією хатиною і з усіма її мешканцями - любов"ю сердечною пов"язана(зв"язок, отже, а не прив"язаність), а не тією сумою, яку за неї заплатила - хоч і сума та мені важко діставалася - але про матеріальну ВАРТІСТЬ тут зовсім не йдеться...
я вже шкодую, що поставила цього вірша - але не шкодую, що написала - тим паче, що він сам і писався...

дякую вам за візит і інтерес до писанини моєї... потроху піжходжу до розуміння, що пора кінчати з поезією цією своєю - самі лише неприємності і біди всілякі останніми періодами... суперечки, на які я фізично давно неспроможна... врешті - можна ж писати але не публікувати - певно, мені так більше б підходило... give_rose
 
Ооооо відповів на коментар Анно Доміні, 23.07.2022 - 09:10
Свічку запалену не накривають посудиною,а ставлять на стіл. Публікуйте!!!
 
Анно Доміні відповів на коментар Ооооо, 23.07.2022 - 14:49
Пане Ооооо, здається, ви не на ту кнопочку натисли - ваш коментар відобразився у мене, не знаю, чи пані Валя його побачить.
 
Yana Тymur, 19.01.2016 - 15:58
Щемом наповнений Ваш вірш, щемом вже трошки вбулим, настояним, навіть прожитим і продуманим
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
так Яночко - саме так... це - може, скарга внікуди, як коротке квиління пташки, ластівки може, чиє гніздечко - дзьобиком по стеблині і кожній глиняній крихітці - побудоване, а тоді збите з-під прихистку котом, що туди добрався... smile (пташки швидко забувають свої втрати - так мені людина одна сказала, але ж я не пташка, на жаль...)

якби говорити про сам вірш - то там є цікаві речі - як на мене, наприклад, що у закритому просторі час перестає текти лінійно і утворює сферу (як ніби не мавши витоку - прибуває і утворює озеро, у якому всілякі спогади плавають хто де - втрачають часову послідовність, поступальність ходу подій... як ніби рибки в акваріумі - оце мені таке спостереження здалося дуже цікавим - як-но я його (явище часове) зауважила... smile

дуже Вам вдячна за розуміння... smile give_rose а щодо вірша - що ж, плач він і є плач, хоч як ти його не тамуй-гамуй... smile але справді "вже трошки вбулий"... 16 smile
 
I.Teрен, 19.01.2016 - 15:37
Я думав, Ви мене зрозумієте. У перших трьох рядках закладено емоційного напруження більше, ніж у решті тексту і тому немає очікуваної розрядки. Напевне тому, що у тих 3-х рядках є паралельна тема, якої Ви не розвинули. Але по тих змінах, які я помітив, Ви і не мали цього на меті і так має бути. Кожному ближче своє.
Нова назва означає закон порожнечі, рури, труби чи ще чогось? Не знаходжу відповідника слову ріт.
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
коротко з Вікіпедії: "Рита представляет собой универсальный космический закон, в согласии с которым происходит «упорядочивание неупорядоченного», вращение Вселенной и существование всего сущего, включая космос, человечество и его нравственные устои. Рита принимается как основа справедливости, праведности и морали. Рита рассматривается как истина в самом широком смысле этого слова" - це з індоарійських глибин знання - але в інеті щось не дуже бачу посилань на індоарійсво...

- у фінілі вірша в мене сподівання на цей закон, бо у "розшифровці" - більш детальному викладі чи осмисленні людей, які "глибоко у цій темі", якраз є приклад, що "все вкрадене - за Законом Гармонії Світоустрою - доведеться повертати сторицею - рано чи пізно"... а домівку у людини вкрадено... ту домівку, про яку йдеться у цьому ліричному віршеві і яка отак пропадає сама серед зими без своєї людини... smile

щодо сили емоцій - "вибуховості" - то я пишу вже тоді, коли "вибухівка відсиріє"... хай і снотворно, але вибухів я свідомо уникаю...

я не воюю... намагаюся не воювати - я "ветеран" дуже багатьох війн... вибачайте, що ця досить приватна тема, викладена мною так не конкретно... вважаймо це моєю невдачею... smile
 
I.Teрен, 18.01.2016 - 19:13
Після сконцентрованого у трьох рядках інтригуючого початку очікується динаміка вибуху, але цього, на жаль, не сталось, а навпаки руйну-є, ...поверну -те - напевне повинно остаточно заколисати читача, і тому розв'язка не акцентована на темі вірша.
Таке враження від першого прочитання. Очевидно, що такий твір потрібно перечитувати і в цьому його цінність.
12 give_rose
 
Валя Савелюк відповів на коментар $previous_title_comm, 01.01.1970 - 03:00
ну... вибух.. для чого вибух, коли все розносить на ганчірки... ні, такої мети не переслідувалося - тут усе так, як треба - тишком-нишком - вибух уповільненої дії... можна сказати навіть - уповільнене знімання (замедленная сьемка) - якщо про вибух говорити... хоча власне вибуху тут зовсім нема...
наразі вдячна Вам - give_rose хоча можу вибачитися, що не задовольнила Ваших випадкових очікувань - такої мети також не переслідувалося... smile
 

ДО ВУС синоніми
Синонім до слова:  Новий
Батьківна: - Свіжий
Синонім до слова:  Новий
Enol: - неопалимий
Синонім до слова:  Новий
Под Сукно: - нетронутый
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Пантелій Любченко: - Замашна.
Синонім до слова:  Бутылка
ixeldino: - Пляхан, СкляЖка
Синонім до слова:  говорити
Svitlana_Belyakova: - базiкати
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Под Сукно: - ти
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Под Сукно: - ви
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Под Сукно: - ти
Синонім до слова:  аврора
Ти: - "древній грек")
Синонім до слова:  візаві
Leskiv: - Пречудово :12:
Синонім до слова:  візаві
Enol: - віч-на-віч на вічність
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Enol: -
Синонім до слова:  говорити
dashavsky: - патякати
Синонім до слова:  говорити
Пантелій Любченко: - вербалити
Синонім до слова:  аврора
Маргіз: - Мигавиця, кольорова мигавиця
Синонім до слова:  аврора
Юхниця Євген: - смолоскиподення
Синонім до слова:  аврора
Ніжинський: - пробудниця-зоряниця
Синонім до слова:  метал
Enol: - ну що - нічого?
Знайти несловникові синоніми до слова:  метал
Enol: - той, що музичний жанр
Знайти несловникові синоніми до слова:  аврора
Enol: - та, що іонізоване сяйво
x
Нові твори
Обрати твори за період: