Сайт поезії, вірші, поздоровлення у віршах :: Щєпкін Сергій: Бесіди про релігійність. Бесіда 6. Розкіш Бога. - ВІРШ

logo
Щєпкін Сергій: Бесіди про релігійність. Бесіда 6. Розкіш Бога. - ВІРШ
UA  |  FR  |  RU

Рожевий сайт сучасної поезії

Бібліотека
України
| Поети
Кл. Поезії
| Інші поет.
сайти, канали
| СЛОВНИКИ ПОЕТАМ| Сайти вчителям| ДО ВУС синоніми| Оголошення| Літературні премії| Спілкування| Контакти
Кл. Поезії

  x
>> ВХІД ДО КЛУБУ <<


e-mail
пароль
забули пароль?
< реєстрaція >
Зараз на сайті - 1
Немає нікого ;(...
Пошук

Перевірка розміру



honeypot

Бесіди про релігійність. Бесіда 6. Розкіш Бога.

– У чому полягає потреба секретності, прихованості у звичайних взаєминах між людьми?

– Буття має дві сторони – зовнішню та внутрішню. Зовнішня може бути публічною, загальнодоступною, але внутрішня загальнодоступною бути не може. Якщо ви виставите своє внутрішнє на загальний огляд – ви втратите свою душу, ви втратите своє первісне лице. Тоді ви житимете, як ніби у вас немає жодного внутрішнього буття. Життя стане сірим, порожнім. Це трапляється з людьми, які живуть надзвичайно активним громадським життям: із політиками, з акторами. Вони стають загальнодоступними, вони повністю втрачають своє внутрішнє буття, вони не знають, хто вони такі крім того, що суспільство говорить про них. Вони залежать від думки інших, вони не відчувають свого власного буття.

Одна з найвідоміших акторок, Мерилін Монро, скоїла самогубство, і психоаналітики встановили причину цього. Вона була однією з найкрасивіших жінок у світі, її більше, ніж будь-кого, супроводжував успіх. Навіть президент Америки, Кеннеді, був закоханий у неї, вона мала тисячі коханців. Важко вигадати, що б ще таке ви бажали мати. Вона мала все.

Але вона була загальнодоступною, вона належала суспільству, і вона знала про це. Вона була ніби громадською установою. Поступово вона почала усвідомлювати, що в неї немає зовсім нічого особистого.

Вся на виду, оголена, без будь-якого сорому. Вона скоїла самогубство, бо це було єдине, що вона могла зробити у вигляді цілком приватної справи. Все її «все» було публічним, а самогубство залишилося єдиним із того, що вона могла робити сама, без когось іще, щось зовсім інтимне та секретне. Подібні постаті завжди прагнуть самогубства, тому що тільки за допомогою самогубства вони можуть отримати деяке уявлення про те, хто вони є насправді.

Все, що прекрасне, є внутрішнім, бо виникає всередині, а внутрішнє означає приватне, особисте.

Зайдіть коли-небудь у ванну кімнату, відкрийте воду і спробуйте вмикати та вимикати світло. Під час темряви ви більш ясно почуєте воду, що ллється, – звук буде більш різким. Коли світло увімкнено – звук буде не таким різким. Що відбувається у темряві?

У темряві дуже багато чого зникає, тому що ви не можете бачити. Залишаєтеся тільки ви та звук. Ось чому у всіх розкішних ресторанах уникають яскравого світла. Там використовуються свічки. Коли ресторан освітлюється свічками, смакові відчуття глибші: ви добре їсте, у вас більше смакових відчуттів. Вас оточують аромати. Без наявності світла ви на них звертаєте більше уваги. За наявності яскравого світла смакових відчуттів набагато менше. Очі забирають їх собі, згладжують, все роблять спільним, загальнодоступним.

Усі почуття людини перебувають на одному рівні, у них не має бути жодної ієрархії. Але ви живете очима: вісімдесят відсотків вашого життя орієнтовані на очі. Так не має бути – має зберігатись рівновага. Ви повинні також і торкатися, тому що дотик містить у собі щось таке, чого не можуть дати очі. Порівняйте: спробуйте торкнутися жінки, яку ви любите, або чоловіка, якого ви любите, при яскравому світлі і в темряві. У темряві тіло розкривається само собою; на яскравому світлі воно ховається.

Коли ви торкаєтеся, щось відбувається дуже близько. Коли ви дивитеся, щось відбувається на деякій відстані. У темряві, в таємниці, в інтимності розкривається щось, що не може бути виявлено публічно, на ринковій площі. Коли інші дивляться на вас та спостерігають – щось глибоко всередині у вас зіщулюється, воно не може зараз же розцвісти. Це все одно, що ви покладете насіння на відкриту землю, щоб всі його бачили. Воно так ніколи не проросте. Йому потрібно, щоб воно було глибоко сховано в утробу землі, у глибоку темряву, де ніхто не зможе його побачити. Там воно починає проростати, і народжується могутнє дерево.

Так само, як насіння потребує темряви і усамітнення в землі, так і всі взаємини, які є глибокими та інтимними, залишаються внутрішніми. Вони потребують таємності, вони потребують місця, де існує тільки двоє. Тоді настає момент, коли навіть ці двоє розчиняються і існує лише єдине ціле.

Двоє люблячих знаходяться в глибокій гармонії один з одним і розчиняються один в одному. Існує лише одне ціле. Вони дихають разом, вони є разом – існує щось єдине. Все це було б неможливим, якби при цьому були спостерігачі. Цього ніколи не могло б статися, якби їх спостерігали інші. Самі очі інших стали би бар'єром. У них би було все не так – вдаваним, награним, – тому що є глядачі. Так що все, що є прекрасним, все, що є глибоким, трапляється у темряві.

Для секретності є свої причини. Згадайте безліч прикладів і завжди пам'ятайте, що якщо ви стаєте повністю публічним, то ви будете поводитися в житті дуже безглуздо. Ви поводитиметеся так, як поводиться людина із вивернутими кишенями. Це буде вашою формою – кишені, вивернуті навиворіт. У зовнішньому вигляді немає нічого такого поганого, але пам'ятайте, що таким може стати все ваше життя, а не один костюм на ці вихідні. А життя ні в якому разі не повинно ставати навиворіт.

Ніхто не закликає вас піти у темряву назавжди. Світло має свою власну красу та власні причини для існування. Якщо насіння залишиться у темряві назавжди і ніколи не підніметься вгору для отримання вранішнього сонця – то воно помре. Воно має піти в темряву для того, щоб прорости, щоб набратися сил, щоб не боятися темряви, щоб стати життєздатним, щоб відродитися знову, а потім воно має вийти назовні і зустрітися віч-на-віч зі світом, зі світлом, з бурею, з дощами. Воно має відгукнутися і прийняти той виклик, який ллється іззовні.

Але цей виклик може бути прийнятий лише в тому випадку, якщо ви глибоко вкорінені всередині. Ніхто не закликає вас втікати від життя, заплющити очі, піти всередину і ніколи не виходити назовні. Просто сходіть у свою середину, щоб ви могли вийти з енергією, любов'ю, співчуттям. Ідіть усередину, щоб при виході назовні ви були не жебраком, а королем; йдіть усередину, щоб при виході вам було чим поділитися – квітами, листям.

Ідіть усередину, щоб після виходу назовні ви стали ще багатшими, а не збіднілими. І щоразу, коли ви вичерпали свої сили, пам'ятайте, що джерело енергії перебуває всередині. Заплющте очі і вирушайте всередину.

Налагоджуйте зовнішні взаємовідносини, але налагоджуйте й внутрішні взаємини. Звичайно, без зовнішніх взаємин не обійтися – ви живете у світі, мають бути якісь ділові відносини, – але ними не можна обмежуватися. Вони мають свої ролі в житті, але має бути щось абсолютно секретне і приватне, щось таке, що ви можете назвати своїм власним.

Ось чого не вистачало Мерилін Монро. Вона була жінкою, що належить суспільству, – досягла всіляких успіхів і, все ж, зазнала поразки. Будучи на вершині успіхів та слави, вона скоїла самогубство. Для декого причина її самогубства залишилася загадкою. Вона мала для життя все – ви не можете собі уявити більше слави, більше успіху, більше чарівності, більше краси, більше здоров'я. Все було при ній, неможливо було щось поліпшити, – і все-таки їй чогось бракувало. Її внутрішній простір був порожнім настільки, що його не стало. Тоді єдиним виходом, хоча б для доказу його існування, є самогубство.

Ви можете бути недостатньо відважним, або у вас не вистачить грошей, щоб вчинити самогубство подібно до Мерилін Монро. Ви можете виявитися боягузливим і вчиняти самогубство дуже повільно – у вас може піти на це сімдесят років. І все ж таки це буде самогубством. Поки ви не матимете щось усередині себе, щось таке, що не залежить від зовнішнього світу, щось таке, що є вашим власним, – свій світ, свій власний простір, де ви можете заплющити очі і рухатися, літати, де ви можете забути, що існує все інше, – ви будете вчиняти самогубство.

Життя виникає у цьому внутрішньому джерелі та поширюється по всьому небу назовні. Та має бути рівновага. Тому не потрібно думати, що життя ваше має бути відкритою книгою – зовсім ні. Декілька розділів відкриті – і добре. А кілька розділів повністю закрито, повністю засекречено. Якщо ви будете повністю відкритою і доступною книгою, то ви станете повією, ви стоятимете оголені на ринковій площі і продаватиметеся на всі боки. Ні, так не має бути.

Якщо вся книга відкрита на кожному листку – ви просто як день без ночі, як літо без зими. Тоді де ви відпочиватимете і де ви центруватимете себе, де ви матимете притулок? Куди ви рухатиметеся, коли світ стане занадто малим для вас? Куди ви віддалятиметеся для молитви та медитації? Ні, найкраще мати половину одного і ще половину іншого, і бути посередині всього цілого. Нехай половина вашої книги буде відкритою – відкритою для всіх, доступною кожному, – і нехай інша половина вашої книги буде секретною, куди допускаються лише рідкісні гості.

Лише зрідка і не всім дозволяється проникнути всередину власного храму. Ось як має бути. Якщо у храмі весь час натовп, то це не храм. Це може бути залом очікування у вокзалі, але це не може бути храмом. Лише зрідка, дуже рідко дозволяєте ви комусь увійти до вас. І це тільки те, що зветься любов’ю.

– Чому Ісус увесь час говорить незрозумілими притчами, які найчастіше спантеличують навіть його учнів? Чи це було спеціально обдуманим методом? Чому він не міг бути відвертішим, зрозумілішим?

– Ніколи не піднімайте подібних питань, тому що такі питання показують, що ви бачите себе як суддю. Ви суддя – всі інші нижче. Чому Ісус вчинив так, а не інакше? Якщо ви не можете не судити навіть Ісуса, то як же ви зможете відмовитися від осуду будь-кого іншого? Чому ви не можете приймати все так, як воно є? «Чому ця квітка біла, а не червона? Чому?» – хіба це не безглузде питання? Ця квітка червона, а та біла – чому?

Маленький хлопчик гуляв із Д.Г.Лоуренсом у саду і запитав: «Чому дерева зелені?»
Лоуренс подивився на дитину і відповів: «Вони зелені тому, що вони зелені».

Ісус є Ісус, ви є ви. Кожен є кожен. І це добре, що всі унікальні, інакше життя стало б нудним, монотонним. Але люди дурні – вони весь час приходять кудись, щоб запитати: «Чому Ісус сказав отак, а не отак? Чому Будда сказав це, а чому Махавіра ніколи цього не говорив?» Але Махавіра є Махавіра, Будда є Будда, Ісус є Ісус. Ганг тече на схід, Нармада тече на захід – що робити? Чи думаєте ви, що світ став би кращим, якби всі річки помінялися місцями або всі почали текти на схід?

Ні, це дуже добре, що всі люди є унікальними. Ісус прекрасний своїми притчами – без притч він не був би такий прекрасний, без притч щось було б упущено. Він є одним з кращих оповідачів історій та притч.

І звичайно ж, краса притч у тому і полягає, що вони ставлять у безвихідь здоровий глузд. Але ви сприймаєте все, ніби у вас дитячий розум, – ви вважаєте, що розповідь повинна бути досконалою, що вона повинна мати висновок, резюме. Ви ставитеся до цього як школярі, які не можуть бути задоволеними, поки твір не матиме висновків, точного математичного висновку, який би його завершував. Тоді школярі задоволені – але тоді твір мертвий. Цілком закінчені твори мертві.

Притча намагається показати щось, а не розказати. Вона показує це опосередковано – висновок ви повинні зробити самі. Вона залишає деякий проміжок, вона дає вам деякий простір, щоб дійти висновку. Притча є творчою, такою що творить. Коли історія повністю завершена, тоді вона не дає жодного простору для вашої уяви, жодного простору для вашої медитації. Тоді це просто математика. Тоді у ній немає поезії, вона мертва.

Притча не є звичайною історією – вона символічна, вона творча. Якщо ви слухаєте її, якщо ви намагаєтеся зрозуміти її, ваше розуміння стає більше, ніж воно було до того, як ви її почули чи прочитали. Звичайна історія стає нижчою вашого розуміння – у ній є все, що вам зрозуміле, вищого від того немає нічого. Притча ж є щось таке, що вище за вас – один крок у межах вашого розуму, і один – за межами розуму, вище від вашого розуміння.

Ісус увесь час говорить притчами. Він дійсно хоче спантеличити вас, тому що він говорить про щось, що є невимовним, вислизаючим, важким для розуміння – таємницею. Він говорить про таємниче. Треба залишити деякий проміжок, який ви могли б заповнити самі. Притча повинна бути подібна до головоломки, яка кидає вам виклик – і завдяки цьому виклику ви зростаєте.

Дерева зелені, бо зелені. Ісус просто схожий на Ісуса і не схожий на когось іншого. І ви також – будьте просто самими собою, ніколи не прагніть бути кимось іншим. Ніколи не будьте демонстративним християнином, ніколи не будьте демонстративним індусом, ніколи не будьте джайном, тому що тоді ви дотримуєтеся певного шаблону, тоді ви втрачаєте свою душу. Душа є вашою – індивідуальною, унікальною, а шаблон є публічним, колективним, громадським. Ніколи не намагайтеся бути кимось іншим. Просто постарайтеся з'ясувати, хто ви такий, і дозвольте бути цьому, приймайте це, вітайте це, захоплюйтесь цим, насолоджуйтесь цим, щоб усе це отримувало поживу, щоб воно зростало.

Через вас Бог намагається стати кимось, ким Він раніше ніколи не був.

Бог не повторюється; Його творчість невичерпна. Кожного разу Він ніколи не керує вже використаною моделлю. Він абсолютно винахідливий – щодня він відчуває і творить щось нове, свіже. Він ніколи не дбає про те, щоб повторити якусь модель, – Він завжди чимось вдосконалює її. Він великий раціоналізатор. Це є те, що називається творчістю. Так що не намагайтеся стати Ісусом – Бог не тільки не прийме вас у якості Ісуса, Він просто не дозволить ним статися.

Вмирав один хасид. Його звали Джосія. Хтось запитав його: «Ти молився Богу, ти все привів з ним у порядок? Ти впевнений, що Мойсей свідчитиме на твою користь?»

Вмираючий Джосія подивився на того, хто запитував, і сказав: «Я не турбуюся про Мойсея, тому що я точно знаю, що коли я стану перед Богом, Він не запитає мене: «Джосія, чому ти не був Мойсеєм?» Він запитає мене: «Джосія, чому ти не був Джосією?» Так що я турбуюся про себе. Зараз я вмираю і чую реальне питання, яке Він поставить мені: «Чи ти був Джосією, чи ні? Я, – скаже Він мені, – робив усе так, щоб ти був кимось конкретним, кимось унікальним. Чи досягнув ти цієї вершини, чи ні? Чи не втратив ти якоїсь можливості вирости ще, стати вищим?»

Бог безперечно запитає вас: «Чи зуміли ви бути самим собою?» Жодних інших питань поставлено бути й не може.

Ви постійно запитуєте: «Чому Ісус завжди говорить незрозумілими притчами?» Тому, що йому подобається так говорити! А притча і має бути неясною, туманною, напівосвітленою. Надто яскраве світло вбиває притчу; надто глибокий аналіз також вбиває її. Це поезія.

«Чи це було спеціально обдуманим методом?» Ви ніколи не можете вийти за межі якихось методів, ви занадто одержимі різними техніками. Вам все стає технікою. Це той спосіб, яким існував Ісус, це не є питання техніки, методу. Він не дотримувався якогось методу – він не є послідовником Дейла Карнегі, він ніколи не читав книгу «Як завоювати друзів та впливати на них». Він не дотримується ніяких методів, він не такий, як має бути кожен у вашому розумінні.

У релігіях все перетворюється на техніку, на метод. Навіть якщо ви хочете кохатися, ви йдете і вивчаєте техніку – що де можна, а що де не можна. Чи можна уявити собі нещасніший день для людства? Навіть тварини досконало знають, як робити кохання, а як не робити, і вони не ходять до школи для вивчення відповідної техніки. Але в релігіях все стає технікою. Як дружньо ставитися до інших, навіть цьому треба вчитися. Невже людина так низько впала, що навіть дружбі вона має вчитися?

Ви маєте навчатися всьому. Я думаю, що рано чи пізно ви повинні будете вчитися дихати. Це цілком можливо, тому що ви вже зараз повинні питати, як спати, як розслаблятися. Колись ці дії були природні, як дихання. Ідіть і запитайте первісну людину – вона просто посміється з вас, якщо ви запитаєте: «Як вам вдається так швидко і глибоко засинати?».

Вона скаже: «Що за дурне запитання! Я просто схиляю голову – навколишнє дозволяє – і засинаю. У цій справі немає жодного як».

Але ви скажете: «І все ж таки тут має бути якийсь прийом, тому що я дуже намагаюся, і нічого не виходить. Ви, мабуть, знаєте якийсь секрет, який не хочете відкривати».

Але первісна людина нічого не приховує – це так і відбувається. Вона просто схиляє свою голову, коли є можливість, та й засинає. Між цими двома станами немає проміжку.
Рано чи пізно людина дійде до того, що питатиме, як дихати, і тоді, якщо ви скажете: «Просто дихайте; тут немає ніякого, як», вона не повірить вам. Як любити, як жити, як сміятися, як бути щасливим – це все дуже прості речі, ніяких «як» не потрібно. Це природні речі, це не техніки.

Ісус так і живе. Йому подобається те, як він розповідає ці притчі. Вони йому подобаються! Він знає, що він має особливе вміння розповідати притчі.

Притчі – це не арифметика. Вони не повинні бути надто ясними, під лінійку, інакше буде втрачено все найголовніше, основний їхній зміст. Це має бути намовлянням, а не рекламою. Вони не повинні аргументувати, тому що тоді втрачається весь їх зміст – тоді чому б одразу не довести щось формулами, навіщо говорити притчами? Притча не дає доказів, вона дає лише натяки та й ті неповні. Просто кілька натяків, щоб зробити виклик вам, щоб ви стали більш уважними, пильнішими.

Чжуан-Цзи одного разу щось розповідав своїм учням, а багато хто з них міцно спав, як це часто буває з учнями. Було, мабуть, пізно і вони втомилися, а Чжуан-Цзи розповідав щось дуже складне, що знаходилося поза межами їхнього розуміння. Коли щось виходить за межі вашого розуміння, вам здається, що краще відпочити та поспати, аніж турбуватися про це.

Раптом Чжуан-Цзи зрозумів, що багато учнів міцно сплять і що його слова марні. Дехто навіть хропів і заважав йому. Тоді він почав розповідати притчу: «Жив одного разу чоловік, у якого був осел і який здійснював паломництво до якихось святих місць. Але він був дуже бідним; настав час, коли він був дуже голодний, а грошей у нього не було. Тому він продав осла, яким їхав, іншому багатому мандрівнику, що йшов поруч. Але наступного дня, коли сонце було дуже спекотним, перший власник віслюка, бідняк, влаштувався у тіні віслюка відпочивати.

Другий власник сказав: «Так не годиться. Адже ти продав мені осла».

Перший власник відповів: «Я продав осла, але не його тінь».

Усі стали дуже уважними – попіднімали голови, ніхто не спав, ніхто не хропів. Коли ви говорите про віслюків – віслюки чують все негайно! Чжуан-Цзи сказав: «Я закінчив цю історію. Тепер я переходжу до основної теми».

Але всі учні закричали: «Почекайте! Будь ласка, закінчіть розповідь!»

Чжуан-Цзи сказав: «Це була притча, а не розповідь, і вона вже закінчилася. Вас більше цікавлять віслюки, ніж я».

Тоді всі захвилювалися: «Що сталося далі? Що сталося потім?» Але Чжуан-Цзи так і не розповів цього. Він і не думав закінчувати цю притчу, вона була призначена лише для того, щоб вказати на людський розум, який більше цікавиться дурницями, ніж високими матеріями.

Але багато людей люблять притчі Ісуса. У них є своя краса. Він приводить усі тупі уми до певної точки – до вказівки на щось, до натяку.

Ісус говорить притчами з багатьох причин. Але ці причини не стосуються методів, технік. Ви можете розмірковувати про них, але вони не є техніками. Це відбувалося з ним природно, просто він був добрим оповідачем і знав, як найкраще довести до людей те, що він хотів.

Але які ж це можуть бути причини, щоб говорити притчами? Насамперед: можна сміливо говорити про дуже високі речі, якщо влаштувати навколо них виставу. Якщо ви висловлюватимете їх без відповідного антуражу – вони здадуться вам плоскими, далекими. Ось чому притчі мають тенденцію довго жити, жити вічно. Веди можуть зникнути, але Рамаяна, розповідь про Раму, не зникне ніколи. Це художній твір – він буде збережений у пам’яті. Упанішади можуть зникнути, але притчі Ісуса залишаться. Вони повисають навколо вас, вони стають атмосферою, де ви живете.

Ви ніколи не забуваєте про прекрасні історії. Це подібно до того, що прекрасні пісні ви запам'ятовуєте набагато краще, ніж прозу. Якщо щось є поезією, воно краще запам'ятовується. Якось це узгоджується з глибокими властивостями вашого розуму. Якщо це притча, якщо на ній збудовано якусь виставу, то вона зазвичай прилипає до вас. Ви згадуєте її знову і знову; вона входить до складу вашої внутрішньої атмосфери.

Голі принципи, без їх безперервного застосування, незабаром забуваються. А за часів Ісуса книг не писали. Все, що говорив Ісус, було записано через багато років. Протягом багатьох років його притчі були лише в пам'яті тих людей, хто їх чув.

Притчі можна легко запам'ятати. Ви забудете все, що з вами було двадцять років тому, але ви ніколи не забудете притчі, анекдоти, жарти. Ви можете забути Махавіру та Мойсея, але ви не забудете Мулу Насреддіна. Махавіра надто далекий від вас; Мулла – ваш сусід. Махавіра може бути десь у мокші, а Мулла живе серед нас. Він – це ви; ви можете пізнати себе в ньому.

Так що це є шлях Ісуса, і дуже добре, що він ніколи не намагався йти шляхом когось іншого.

В юдаїзмі є пророки, великі пророки: Єремія, Єзекіїль... Вони йдуть власним шляхом, власними словами. Навіть Іван Христитель ніколи не використовував жодних притч.

Це потрібно завжди мати на увазі. Пророки є щось особливе в юдаїзмі. Їх більше немає ніде. Містики є скрізь: Будда є містиком, але не пророком; Махавіра є містиком, але не пророком. Містик – це той, хто досяг Бога. Пророк це той, кому Бог явився. Поняття пророка існує тільки в юдаїзмі, бо тільки в юдаїзмі Бог шукає людину. В усіх інших релігіях людина шукає Бога.

Коли людина шукає Бога і знаходить Його, вона стає містиком. Коли Бог шукає людину і знаходить її, та стає пророком. Коли людина приходить до Бога – вона містик; коли Бог приходить до людини – вона пророк. Коли крапля потрапляє до океану, вона стає містиком. Коли океан падає на краплю, вона стає пророком.

Пророк є шаленою і запальною людиною. Звичайно, він таким і має бути: океан упав на нього! Єремія, Єзекіїль, Іван Христитель – вони пророки, безумці, божевільні люди Бога. Вони промовляють вогнем, вони не говорять казками. Їхня мова як кислота – вони можуть спалити вас.

Пророки не можуть вас заспокоїти. Будда є дуже заспокійливим, Крішна заколисує вас, заспокоює вас, втішає вас, зцілює вас. А пророк просто запалює вас невідомим бажанням, робить вас шаленим.

Ісус є і пророком, і містиком, – людиною, яка прийшла до Бога і до якої прийшов Бог. Іноді він говорить як Іван Христитель, а іноді – як Крішна. Іноді він заспокоює, а іноді ранить. Він є дуже врівноваженим явищем: він і пророк, і містик одночасно. Ось чому ви знайдете у ньому синтез різних релігій. Ви знайдете в ньому все, що є в юдаїзмі, – все, що є в ньому прекрасного і великого, – і ви знайдете в ньому все, що є прекрасного в Крішні, Будді, Махавірі; джайнізм, індуїзм, буддизм.

Ісус є точкою кульмінації, ніби всі релігії світу зустрілися в ньому і досягли крещендо. Іноді він говорить як пророк: він приваблює вас, провокує – він кличе вас. Але це не єдина його якість. Він заспокоює; він розповідає притчі; він втішає; він заколисує. Він пробуджує вас, і він допомагає вам спати. Але він саме такий. Всі пояснення є поясненнями після того, що сталося, запам'ятайте це. Основним є те, що він є такий, який він є, і ніяким іншим він не може бути.

Сократ був отруєний. Суд вирішив, що він має померти, але люди його дуже любили – навіть у суді половина суддів любила його. Тому вони надали йому можливість. Вони сказали йому: «Якщо ти перестанеш говорити про істину, якщо ти заспокоїшся, тебе можна буде пробачити і смерті можна буде уникнути. Або ти можеш покинути місто і піти жити десь у полі».

Сократ сказав: «Це неможливо. Це буде смертельніше, ніж сама смерть, тому що говорити, а не мовчати про істину – це єдиний спосіб життя, який я знаю. А якщо я піду в поле – то з ким я там говоритиму про неї? Те, що ви пропонуєте, буде гіршим, ніж смерть. Так що, будь ласка, вбийте мене, бо якщо ви залишите мені життя і скажете, що я маю заспокоїтися – нічого з цього не вийде. Я не такий. Говорити про істину – це єдина справа, яку я знаю – єдина справа, яку я вмію робити. Це для мене єдиний спосіб життя. Нічого іншого я не знаю. Краще вбийте мене». І його було вбито.

Це дуже багатозначно – Сократ є Сократ. Сократ є, та такого самого шляху Сократа вже не буде ні в кого. Усі пояснення є поясненнями після. Але не думайте про пояснення. Любіть, якщо можете, а якщо ви не можете любити Ісуса, то забудьте про нього і знайдіть когось іншого, кого ви можете любити. Не думайте про пояснення, причини, докази. Кому вони потрібні? Вам?

Тільки любов допоможе вам зрозуміти, більше нічого. Коли ви любите людину – хто б вона не була: Ісус або Будда, – коли ви любите людину, ви негайно розумієте, що вона є те, що вона є, що вона є те, що ви любите. Тоді у вас не виникає бажання зробити її іншою. Любов ніколи не бажає змінити когось. Любов приймає, розуміє, покладається.

***

ID:  1017083
ТИП: Проза
СТИЛЬОВІ ЖАНРИ: Ліричний
ВИД ТВОРУ: Вірш
ТЕМАТИКА: Філософська лірика
дата надходження: 08.07.2024 11:40:03
© дата внесення змiн: 19.08.2024 12:50:56
автор: Щєпкін Сергій

Мені подобається 1 голоса(ів)

Вкажіть причину вашої скарги



back Попередній твір     Наступний твір forward
author   Перейти на сторінку автора
edit   Редагувати trash   Видалити    print Роздрукувати


 

В Обране додали:
Прочитаний усіма відвідувачами (69)
В тому числі авторами сайту (2) показати авторів
Середня оцінка поета: 0 Середня оцінка читача: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі..

ДО ВУС синоніми
Синонім до слова:  Новий
Enol: - неопалимий
Синонім до слова:  Новий
Под Сукно: - нетронутый
Синонім до слова:  гарна (не із словників)
Пантелій Любченко: - Замашна.
Синонім до слова:  Бутылка
ixeldino: - Пляхан, СкляЖка
Синонім до слова:  говорити
Svitlana_Belyakova: - базiкати
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Под Сукно: - ти
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Под Сукно: - ви
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Под Сукно: - ти
Синонім до слова:  аврора
Ти: - "древній грек")
Синонім до слова:  візаві
Leskiv: - Пречудово :12:
Синонім до слова:  візаві
Enol: - віч-на-віч на вічність
Знайти несловникові синоніми до слова:  візаві
Enol: -
Синонім до слова:  говорити
dashavsky: - патякати
Синонім до слова:  говорити
Пантелій Любченко: - вербалити
Синонім до слова:  аврора
Маргіз: - Мигавиця, кольорова мигавиця
Синонім до слова:  аврора
Юхниця Євген: - смолоскиподення
Синонім до слова:  аврора
Ніжинський: - пробудниця-зоряниця
Синонім до слова:  метал
Enol: - ну що - нічого?
Знайти несловникові синоніми до слова:  метал
Enol: - той, що музичний жанр
Знайти несловникові синоніми до слова:  аврора
Enol: - та, що іонізоване сяйво
x
Нові твори
Обрати твори за період: